Volkswagen sprzedał więcej niż Tesla
Volkswagen to czołowy europejski producent samochodów elektrycznych, który mocno inwestuje w ten segment. Niemiecki gigant ma jednak mocnego rywala przynajmniej na rynku aut elektrycznych. Mowa oczywiście o amerykańskiej Tesli. Ta marka skupia się w pełni samochodach BEV, co znacząco ułatwia jej zadanie. Mimo tego gigant z Wolfsburga skutecznie wyprzedził Teslę, przynajmniej na rodzimym rynku.
Volkswagen — przykład, że Europa może być elektryczna
W obecnych czasach często można usłyszeć głosy, że europejscy producenci są nieco zacofani, jeśli chodzi o samochody elektryczne. Oczywiście jest w tym ziarno prawdy. Wiele marek ze Starego Kontynentu posiada mocno okrojone gamy pojazdów elektrycznych. Do często ich elektryki to po prostu modele spalinowe ze zmienionym napędem. Są jednak przykłady takie jak Volkswagen, które pokazują, że można stworzyć gamę dedykowanych elektryków.
Niemiecka marka bardzo mądrze podeszła do wdrożenia elektryków do swojej gamy. Jednym z pierwszych aut tego typu był Golf-e, czyli jeden z najbardziej kultowych kompaktów w historii. Poprzez zamontowanie w nim elektrycznego napędu marka pokazywała, że elektryki mogą dobrze się prezentować i oferować to samo, co spalinówki. W kolejnych latach zdecydował się jednak na nieco bardziej agresywną strategię.
Mowa tu o linii pojazdów Volkswagen ID., która debiutowała wraz z premierą kompaktowego modelu ID.3. Obecnie gama elektryków jest już nieco bardziej rozbudowana. Należą do niej między innymi dwa SUVy z segmentu D. Mowa tu o Volkswagenie ID.4 oraz jego bratniej wersji ID.5, która jest SUVem Coupe. Do tego klienci mogą liczyć też na Volkswagena ID.7, czyli auto klasy wyższej.
Volkswagen skutecznie stworzył rozbudowaną linię samochodów elektrycznych, która pozwala mu rywalizować na tym młodym rynku. W ten sposób w całej Europie cieszy się naprawdę niezłą popularnością. Jego mocna pozycja jest jednak podważana przez Teslę.
Tesla — marketing i kontrowersja kluczem do sukcesu?
Rywal Volkswagena to przede wszystkim Tesla. Amerykański producent to jeden z największych sprzedawców elektryków na całym świecie. Marka kojarzona jest oczywiście ze swoim właścicielem i prezesem jednocześnie, czyli Elonem Muskiem. Miliarder z RPA to postać kontrowersyjna, ekscentryczna i budząca spore zainteresowanie. Sama Tesla skutecznie to wykorzystuje i w ten sposób przyciąga wielu klientów.
Poza tym auta Tesli to po prostu naprawdę niezłe elektryki. Oferują dobre wyposażenie, w tym funkcję autopilota, która pozwala na częściowo autonomiczną jazdę. Ponadto Tesla prowadzi też obecnie agresywną politykę cenową. Dzięki temu auta tej marki są dostępne w coraz bardziej przystępnych cenach, co tylko zwiększa zainteresowanie nimi. To, że jest ono duże doskonale pokazuje także fakt, iż Tesla Model Y to najlepiej sprzedający się samochód w Europie w trakcie pierwszego półrocza 2023 roku.
Volkswagen odzyskuje rodzimy rynek
Tesla doskonale radziła sobie także na rynku niemieckim, który naturalnie jest bardzo ważny dla Volkswagena. Przez całe pierwsze półrocze była jego liderem. Podobnie sytuacja wyglądała w minionym roku, gdy Tesla nie oddała pierwszej pozycji nawet na miesiąc. W lipcu 2023 roku doszło jednak do nagłej zmiany lidera na niemieckim rynku.
Teslę zdetronizował właśnie Volkswagen. Marka z Wolfsburga na swoim rodzimym rynku sprzedała 41 475 samochodów elektrycznych. Przynajmniej tak podają dane KBA, czyli federalnego Urzędu Transportu Samochodowego. W trakcie siedmiu miesięcy 2023 roku Tesla sprzedała z kolei „tylko” 40 289 samochodów elektrycznych.
W ten sposób Volkswagen odzyskał swój rodzimy rynek i jest liderem, jeśli chodzi o elektryczne samochody osobowe. Tesla nie składa jednak broni. Amerykańska firma ma w planach rozbudowę swojego zakładu w Gruenheide w Brandenburgii. Obecnie pozwala on na produkcję 500 tysięcy aut rocznie. Po zakończeniu prac byłby on w stanie składać nawet milion pojazdów, co znacząco zwiększyłoby możliwości sprzedażowe. Dodatkowo zapewni to 11,5 tysiąca dodatkowych miejsc pracy.