Który silnik wybrać 3- czy 4-cylindrowy? – wady i zalety

Downsizing to obowiązujący w motoryzacji trend, który sprawił, iż od dobrych kilkunastu lat coraz częściej rezygnuje się z klasycznych 4-cylindrowych wolnossących silników na rzecz turbodoładowanych jednostek z 3 cylindrami, które mają znacznie niższą pojemność. Jakie są wady i zalety obu rodzajów silników i który wybrać? Silnik 3-cylindrowy czy może klasyczną 4-cylindrówkę.

Dlaczego w ostatnich latach wzrosła popularność silników 3-cylindrowych?

Na to, że producenci zaczęli znacznie częściej wykorzystywać jednostki 3-cylindrowe wpłynęły przede wszystkim normy emisji spalin. Dzięki zastosowaniu mniejszych, 3-cylindrowych jednostek możliwe jest bowiem ograniczenie spalania, a także emisji gazów nawet o około 20%. Dlatego dziś w gamach większości producentów to właśnie 3-cylindrowe jednostki są najpopularniejszymi opcjami w niewielkich autach, a nawet i w kompaktach.

Wzrost udziału 3-cylindrowych jednostek w gamach silnikowych nie spotkał się jednak ze zbyt dobrym odbiorem. Wynika to z tego, że w pierwszej dekadzie XXI wieku jednostki z taką ilością cylindrów wyrobiły sobie raczej niezbyt pozytywną opinię. Najwięcej zarzutów dotyczyło przede wszystkim bardzo niskiej kultury pracy i wysokich wibracji generowanych przez taką jednostkę.

Czym różnią się silniki 3-cylindrowe od 4-cylindrowych?

Tutaj wiele zależy od tego co porównamy. Najprościej będzie porównać przeciętną 4-cylindrową jednostkę o pojemności na przykład 1.6 litra, która nie posiada turbodoładowania z silnikiem 3-cylindrowym w którym pojemność to około 1.2 litra. Największa różnica dotyczy osprzętu silnika. W jednostkach posiadających 3 cylindry by zrekompensować mniejszą pojemność wykorzystuje się znacznie bardziej skomplikowany osprzęt taki jak na przykład bezpośredni wtrysk paliwa, czy też turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek.

Silniki 3-cylindrowe – zalety i wady

Jednostki 3-cylindrowe ocenimy na przykładzie aut kompaktowych z nadwoziem typu hatchback lub samochodów z niższych segmentów. Większe auta są po prostu kiepskie, gdyż posiadają sporą turbodziurę, przez którą spokojna, płynna jazda jest dość mocno utrudniona, a to sprawia, że spalanie jest wyższe niż powinno.

W wypadku dobrego zastosowania jednostka 3-cylindrowa oferuje przede wszystkim dobrą dynamikę jazdy i niezłą elastyczność do prędkości około 140 km/h. Dlatego dobrze sprawdza się w mieście, gdzie dynamiczna jazda potrafi być potrzebna by móc sprawnie się poruszać czy też na przykład zmieniać pas. Do tego jednostki 3-cylindrowe charakteryzują się niższym spalaniem oraz emisją spalin względem swoich 4-cylindrowych odpowiedników.

Największa wada to pojemność. Ta jest bardzo niska. Za wartość pojemności dla najlepszej pracy przyjęto około 500 centymetrów sześciennych na cylinder. Tymczasem popularne są jednostki o pojemności pomiędzy 300-400 centymetrów sześciennych na cylinder. 1.5-litrowe silniki 3-cylindrowe nie są tak popularne.

Do wad należy dodać również to, że silniki 3-cylindrowe są częściej wyposażone w drogi w naprawie osprzęt taki jak na przykład zaawansowane systemy bezpośredniego wtrysku paliwa czy też turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek. Z drugiej strony mniejsze naprawy są mniej uciążliwe. Mowa tu na przykład o wymianie świec czy też cewek zapłonowych.

Silniki 4-cylindrowe – wady i zalety

W wypadku jednostek 4-cylindrowych również zaczniemy od zalet. Te to przede wszystkim znacznie większa elastyczność. Silnik 4-cylindrowy równie dobrze sprawdzi się w aucie przeznaczonym do miasta, lecz można również stworzyć jednostkę odpowiednią do osiągania sporych prędkości i ekonomicznej oraz wygodnej jazdy na trasie. Dodatkowo dzięki istnieniu systemów hybrydowych silnik 4-cylindrowy może być również skutecznie wykorzystywany w sportach motorowych. Do wad silników 4-cylindrowych należy zaliczyć wyższe spalanie oraz emisję spalin, co w czasach w których zbyt wysoka emisja dwutlenku węgla oznacza kary liczone w milionach, a nawet w miliardach nie jest zbytnio pożądane. To jest największa wada takich silników i główny powód tego, że nie są już tak popularne.