Jakie auta Polacy najczęściej sprowadzają z zagranicy?

Co roku z zachodu do naszego kraju trafia naprawdę wiele samochodów używanych. Sprawdźmy więc, jak wyglądało to w 2021 roku i które modele były najchętniej kupowane przez Polaków.

Kraje, z których najczęściej importujemy samochody

Z pewnością nie będzie zaskoczeniem fakt, iż najchętniej importuje się samochody z Niemiec. W 2020 roku liczba aut sprowadzanych z kraju naszych zachodnich sąsiadów spadła, co miało związek nie tylko z pandemią koronawirusa, ale również ze swoistym wyeksploatowaniem rynku. To właśnie dlatego Polacy zaczęli się rozglądać po innych państwach. W roku 2021 jednak import z Niemiec urósł o prawie 9 procent (dokładnie o 8,8 procent) i w poprzednich 12 miesiącach sprowadzono stamtąd 133 044 samochodów osobowych.

Na drugim miejscu tego zestawienia znajduje się Francja, która wyrasta obecnie na główną alternatywę dla rynku niemieckiego. Tutaj również zaobserwowaliśmy w 2021 roku spory wzrost o 8,2 procent, a łącznie z tamtego kraju sprowadzono 23 929 pojazdów. Podium zamykają samochody z Belgii, lecz w tym przypadku możemy mówić o niewielkim spadku na poziomie 3,6 procenta. Na następnych pozycjach mamy Holandię (+4,9 procent, 9 569 egzemplarzy), Włochy (-4,1 procent, 7 705 egzemplarzy) oraz Stany Zjednoczone (+3,1 procent, 7 617 egzemplarzy). Wzrosty zaliczyły również Szwajcaria i Austria, zaś niespodziewany spadek zanotowała Dania. W ostatnich latach to ona wyrastała na jeden z najciekawszych kierunków importu samochodów. Tymczasem w klasyfikacji za rok 2021 import aut z tego kraju spadł o aż 13,1 procenta, a łącznie sprowadzono stamtąd 4 823 samochodów. Jest to dość zaskakującą okolicznością.

Jakie marki są najczęściej importowane?

Klasyfikacja najczęściej wybieranych producentów, jeżeli chodzi o auta używane, może być dla wielu osób sporym zaskoczeniem. Możemy bowiem mówić o sporych zmianach na samym szczycie tego zestawienia.Zazwyczaj bowiem o prym walczyły tutaj samochody używane albo od Audi, albo od BMW. Tymczasem zaś żadnej z tych marek nie uświadczymy nawet na podium! Kto więc aktualnie przewodzi temu zestawieniu?

Narodowość na szczycie nie uległa zmianie – nadal jest to niemiecki producent. Tym razem jednak jest to Volkswagen, którego samochody sprowadzono do Polski z zagranicy w liczbie 23 593 sztuk. Drugie miejsce, tuż za Volkswagenem, zajmuje Opel, a więc nadal nie opuszczamy kraju niemieckiego. Różnica jest naprawdę niewielka, gdyż opiewa ona na zaledwie 800 samochodów – auta od Opla sprowadzono do Polski w 2021 roku dokładnie 22 828 razy. Podium dość niespodziewanie zamyka Ford, który jest przy okazji ostatnim producentem, który przebił granicę 20 tysięcy egzemplarzy (20 958).

Dopiero na czwartym miejscu tej klasyfikacji znajduje się Audi. Wynik na poziomie tylko 17 984 samochodów może być zaskoczeniem, lecz do aut z czterema pierścieniami na masce jeszcze zdążymy wrócić. Pierwszą piątkę kończy zaś Renault z wynikiem 14 934 egzemplarzy. BMW plasuje się dopiero na szóstym miejscu (12 849 aut), a na dalszych miejscach mamy Peugeota (11 777 aut), Citroena (10 779 aut), Mercedesa (10 212 auta) oraz Fiata (7 901 aut). Widać więc dziewiątkę producentów, którzy pod kątem liczby ściągniętych do Polski z zagranicy aut górują nad resztą stawki. Warto jednak już teraz nadmienić, iż klasyfikacja pod kątem producentów nijak ma się do zestawienia, w którym bierzemy pod uwagę wyłącznie konkretne modele.

Najpopularniejsze modele samochodów

W tym przypadku bowiem na szczyt wraca Audi za sprawą modelu A4. Liczba importowanych do Polski egzemplarzy tego auta wyniosła w 2021 roku 6 796 sztuk. Na drugim miejscu plasuje się zaś Opel Astra z rezultatem opiewającym na 6 339 egzemplarzy. Trzecie miejsce zamykające podium przypadło zaś Volkswagenowi Golfowi – 5 856 aut. Na kolejnych miejscach znajdziemy następnie BMW Serii 3, Audi A3, Opla Corsę, Forda Focusa, Volkswagena Passata, Forda Fiestę, Audi A6, Forda Mondeo, Volkswagena Polo, BMW Serii 5, Nissana Qashqaia oraz Opla Merivę. Widać więc gołym okiem, iż w naszym kraju dominują samochody stworzone przez niemiecką myśl technologiczną, choć oczywiście zdarzają się wyjątki.