Jakie auta najlepiej trzymają cenę?

Kupując nowy samochód z salonu dealerskiego, zwracamy uwagę na naprawdę wiele czynników. Bez wątpienia jedną z najważniejszych kwestii jest w tym momencie tak zwana wartość rezydualna. Czym ona jednak dokładnie jest i co mówi nam o wartości samochodów po czasie? Jakie modele wypadają w tej kwestii najlepiej?

Wartość rezydualna – czym ona właściwie jest?

Wszystkie samochody prędzej czy później stracą na wartości. Bardzo ważną kwestią jest jednak fakt, jak szybko ten proces się wydarzy. W dzisiejszych czasach bowiem samochody używane nie są już aż tak ryzykownym zakupem, jak chociażby jeszcze parę lat temu. Sprawia to, że osoby kupujące samochód z salonu bardzo często po paru latach sprzedają swoje pojazdy na rynku wtórnym, a dokładając trochę pieniędzy do kwoty sprzedaży starego wozu są w stanie kupić zupełnie nowy samochód. Oczywiście każdy chciałby móc wyciągnąć ze swojego starego auta jak najwięcej, lecz niestety nie zawsze jest to możliwe.

To właśnie dlatego wiele osób, które obecnie decydują się na zakup nowego samochodu, patrzy na taki czynnik, jak wartość rezydualna. Co to jednak właściwie jest? Jest to szacowana wartość pojazdu w momencie jego odsprzedaży za jakiś czas. Jest to bardzo ważny wskaźnik na przykład podczas leasingowania samochodu – to właśnie między innymi poprzez ten parametr możliwe jest oszacowanie końcowej ceny wykupu pojazdu. Bardzo ważne może być to również jednak dla osób kupujących samochód za gotówkę bądź poprzez kredyt. Dzięki temu możliwe będzie szacunkowe sprawdzenie, za ile za kilka lat będzie można sprzedać samochód.

Co dokładnie wpływa na wartość samochodu po czasie?

Na wartość rezydualną samochodu jest w stanie wpłynąć naprawdę wiele czynników. Na co jednak najczęściej jest zwracana uwaga? Przede wszystkim na ogólną renomę marki – wykorzystywanie nowoczesnych rozwiązań, nadążanie za potrzebami rynku, ogólna niezawodność danych aut, a także brak modeli, które mogą naruszyć reputację. W przeszłości na jednych felernych modelach, czy nawet wersjach silnikowych, cierpiały na przykład Renault czy Alfa Romeo. Odbudowanie zszarganej opinii może zaś trochę potrwać. O wiele więcej warte są również pojazdy, które całe swoje życie spędziły w Polsce oraz modele, które nie są najczęstszą zdobyczą importerów aut z zagranicy.

Obecnie z o wiele większą pewnością i zainteresowaniem podchodzi się do samochodów hybrydowych oraz benzynowych i to właśnie te samochody trzymają swoją wartość naprawdę dobrze. Oczywiście ważne jest również odpowiednie wyposażenie czy kompletna dokumentacja serwisowa. To właśnie te kilka cech można bez cienia wątpliwości uznać za trzon, który definiuje, czy dany samochód jest w stanie na długo utrzymać przyzwoitą cenę.

Które samochody najmniej tracą na wartości?

Istnieje wiele badań, które sprawdzają, które marki i konkretne pojazdy tracą na wartości najmniej. Według wielu zestawień najlepiej wypada Toyota – samochody marki z Kraju Kwitnącej Wiśni w ciągu trzech lat tracą średnio 44,1% swojej wartości, a najlepiej pod tym kątem wypada model CH-R. Świetnie prezentują się także Honda (średnio 46,5 procent), Nissan (47,4 procent), Mazda (47,5 procent), a także Skoda (48 procent). Toyota wygrywa w oczach klientów oraz rynku głównie naprawdę kapitalnymi jednostkami hybrydowymi, nowoczesnym i solidnym wyposażeniem, a także sporym wyborem crossoverów.

Samochody najlepiej trzymające cenę w segmencie premium

W przypadku samochodów premium, utrzymywanie wartości rezydualnej na dobrym poziomie jest czasem jeszcze ważniejszy. Na samochodach wartych więcej szkoda jest więc więcej stracić. W tym przypadku naprawdę świetnie wypada Porsche – średnia strata wartości w cyklu trzyletnim wynosi tutaj 45,2 procent, a najlepiej wypadającym pod tym względem samochodem jest legendarna 911-tka. Kolejne pozycje są natomiast okupowane przez Audi, BMW, Mercedesa, Jaguara oraz Alfę Romeo. To właśnie ci producenci nie mogą narzekać na szybkie straty wartości swoich samochodów, oczywiście jeżeli weźmiemy pod uwagę wartość rezydualną po trzech latach.